tisdag 20 oktober 2009

Nya prover

Undra när det är dags för oss, vanliga, att vaccineras. Verkar som Jossan inte lär få göra det på ett bra tag. Idag ringde våran, suveräna, habläkare Ann Broman och berättade att hon pratat med vår endokrinläkare, Maria Halldin, i Uppsala. Jossan ska få åka dit i november för provtagningar. Bl a ska hon få göra endokadrin (tror det stavas så) för att se att hon inte har en infektion på hjärtklaffarna. Det kan tydligen visa sig genom låg feber som kommer och går. Vi ska även få träffa vår neurokirurg, Kai Arnell, för att diskutera om det kan vara neurologiskt. Dessutom ska vi akut in på provtagning nästa gång hon får 38 i temp för att se om proverna visar något då. Det var meningen att vi skulle få åka, 6.5 mil, till Eskilstuna för provtagning om febern kom på kvällen, men jag protesterade mot att bli sittandes på akuten där och tyckte att det måste väl gå att ta på , den numera utarmade, akuten i Katrineholm. Kära doktorn ringde, men måste få besked från avdelningschefen. Så på torsdag får vi veta om det ärOK. Annars så är Jossan faktiskt riktigt pigg. Orkade några timmar på skolan idag. Så hoppas hon orkar med handikappridningen imorgon...



Annars har jag roat mig, idag på jobbet, med att läsa försäkringskassans riktlinjer för assistansersättning. Är en nådig liten lunta, men ack så intressant. Har skummat igenom de delar som berört mig förut, inför ansökan, men nu tog jag hela, ja nästan. Är inte riktigt klar än. Blev lite förvånad över hur mycket jag faktiskt redan visste och så dök det upp en del nya guldkorn att lägga på minnet. Känner att den är lättare att ta till sig nu när jag träffat en del brukare och läst igenom ca 16 beslut från FK. Trivs som fisken i vattnet på assistansbolaget och har fått ett par nya kontakter, som kanske kan bli kunder hos oss. Ser fram mot att träffa dem. Känner att jag har lite att bidra med eftersom jag har egna erfarenheter kring att ta in externa assistenter i hemmet. Samtidigt finns det inte ett ärende som är det andra likt. Jag lär mig nya saker varje dag.


Och vad mysigt det är att bara vara mamma åt Josefin (och Kaisa och Mattias). Ikväll har jag, efter en timmes hundpromenad, suttit och myst med Jossan i soffan. Nu har sonen tagit över och ger henne välling. Får se om hon kommer till ro sen. Har varit svårt att få henne att somna på kvällarna. Hon har vaknat och varit ledsen. men idag har jag på känn att hon sover...eller...

1 kommentar:

  1. Tummar hållna för att natten blir lugn för er!

    Ojoj, det måste vara en heeeel del att läsa å lära sig, pjhu! Tur du redan var ganska insatt innan, det måste hjälpa en del. Kul att du trivs iaf :)

    Hoppas det går bra med proverna och att dom hittar vad febern beror på!

    Kram Nina!

    SvaraRadera