lördag 9 januari 2010

Matlagningsdag

Här har vi mat överallt i köket. Är stora Jossanmatlagningsdagen. Vi lagar mat i massor, mixar i matberedaren och fryser in i portioner. Mycket praktiskt. I dag lagar vi (ja, mest Klas då) ost- och skinksås med spagetti (sista julskinkan ryker från frysen). Sen blir det entrecote med potatissallad . Nästa rätt består av kyckling och ris i currysås. Spagetti och köttfärsås är just färdigmixat. Sen blir det högrev, ris och brunsås och slutligen lax med potatis och hummersoppa. Till alla rätter blir det grönsaker och även extra grädde vid behov. Jossan behöver mycket kalorier. Hon är tunn och spasmisiteten tar sitt. Fast måste ha lite koll nu när hon får medicin så att hon inte ökar för mycket. Ingen fara än på långa vägar. Har nästan 10 kg till godo på tvillingsyster Kaisa. All mat har gjort Ebba tokig. I morse snodde hon min frukostmacka från barbordet. Har aldrig hänt förut...



Annars är här lugnt och skönt. Jag älskar vädret, störs inte av kylan, men visst kanske det räcker med -10, men jag har hellre så här än slask. Rena drömvintern ju. I tidningen idag stod det om att folk bokar resor till max eftersom de längtar till solen. Inte jag, var sak har sin tid. men vi håller däremot på och funderar kring vårens resa. Man ska ha nåt att se fram mot. Har kollat lite på Barcelona. Beror nog på var vi hittar en bra fotbollsmatch i slutet av mars, då sonen fyller 20. Sommarsemestern är också grovplanerad. I år blir det Sverige och Skara sommarland och kanske även Liseberg då. Tar några dagars turné med Kaisa. Får se om vi får sällskap på resan. Har en familj som det funkar bra med barnen (och oss). Roligt för Kaisa att ha andra barn med. Men vi får se hur semesterveckorna infaller. Jag trivs bra på jobbet, men måste erkänna att det är med nostalgi jag tänker på mina somrar. Först lärare, sen jobba hemma med Jossan. Har varit ledig hela somrarna sen -98, o andra sidan jobbade jag hela somrarna mellan 92-97. Nu blir det vanlig semester, men det ska nog gå det också. Gör ju det för andra... Men lite bortskämd har jag varit...


Nu är Klas mormor här över dagen. Hon spelar "Finns i sjön" med Kaisa. Hon har nog inte spelat kort på 40 år tror jag. ikväll kommer brorsonen Jonny med sambo på mat. De ska ha barn i maj. Så skoj så. Imorgon får jag besök av Lindha, som jobbar på assistansbolagets Allingsåskontor. Hon ska sova över här inför måndagens nätverksträff. Har beställt tvårätters middag av mannen då. Lotta, som jag jobbar ihop med, kommer också med sin dotter. Blir nog ett glas rött till maten. Ser fram mot detta, ska bli så trevligt att sitta och "ljuga" lite...


Ja, som jag tidigare sagt, är livet bra just nu. Måste föresten berätta om Jossans nätter med mig. Jobbade inatt. Bytte med sonen så att jag slipper jobba natten mot måndagen eftersom vi har heldag på jobbet då med nätverksträff. Jossan verkar känna av att det är med mamma hon sover. Kommer inte till ro. Hon knölade och knölade, tills jag la henne brevid mig runt midnatt. Då sov hon. vaknade till flera gånger och sträckte ut handen, som om hon ville känna att jag låg där, sen somnade hon om. Jag fick en halv enkelsäng att klämma ihop mig på. Är mör i kroppen idag, men Jossan sov ovanligt bra.


Och nästa vecka kommer en tjej för att titta på Ebba...

2 kommentarer:

  1. Det låter lite mysigt när Jossan sträcker ut armen för att kolla att du är där.. :) Fast jag gissar att det är rätt jobbigt just då, när du inte får sova.

    Skönt att ha en massa portioner i frysen! Det är toppen med frys!!

    Håller med om att den här vintern är mycket bättre och vackrare än dom slaskiga, gråa och isiga man är mer van vid häromkring! Men värmen längtar jag alltid till! :) Skulle inte ha nåt emot att bo i Thailand heeela vintrarna, eller nåt ;)

    Tack för presentkortet! Blev så glad :)

    Ha det så trevligt på er träff!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Perfekt o frysa in...men vilket JOBB! Nåja. vad GÖR man inte? ;-)

    Varmare länder ja... jag kan nog längta bort när det är så kallt..men som fattig student så får jag fortsätta längta!

    Tack för alla goa kommentarer!

    Kramar från din "namne"!

    SvaraRadera